1 Ekim 2011 Cumartesi

Kalp ve Beyin Sağlığı İçin Ceviz

Kalp ve damar sağlığımızı korumada ceviz yemek önemli bir yere sahip. Ceviz tekli doymamış yağlar açısından zengin olup bu oran % 15'dir. Daha önceki tekli doymamış yağlar yazımızda belirttiğim gibi bu grup kalp ve damar sağlığı için çok faydalıdır. Yan taraftaki linkden tekli doymamış yağlar hakkında merak ettiklerinizi bulabilirsiniz.

Ceviz mükemmel bir omega-3 yağ asitleri (alfa linolenik asit=ALA) kaynağıdır. Vücudumuz bu yağı kendisi üretemediği için dışarıdan besinlerimizle almak zorundayız. Günde 25 gram (yaklaşık 3-4 adet) ceviz yendiğinde, omega-3 günlük ihtiyacımızın %90 'ını karşılamış oluruz.

Ceviz aynı zamanda çok iyi bir bakır, mangan ve triptofan (serotonin öncüsü bir amino asit) kaynağıdır. Günde 3-4 adet ceviz yendiğinde günlük mangan ihtiyacının %43'ü, bakır ihtiyacının %20'si, triptofan ihtiyacının ise %16'sı karşılanmış olur.

Ceviz kalorisi yüksek bir besindir, 25gr ceviz yaklaşık olarak 164 kaloridir. Kalorisinin yüksek olması sebebiyle aşırıya kaçmadan tüketilmesi gerekir.





Beslenmemize cevizi eklemek kalp ve damar sağlığımız için önemli bir adım olacaktır. İçerdiği tekli doymamış yağ asitlerinin kalp ve damar sağlığına etkileri oldukça faydalıdır. Düzenli ceviz tüketildiğinde; kandaki toplam kolestrol, kolestrol (LDL) ve lipoprotein a (Lp (a)) (kanda pıhtılaşmaya sebep olan bir başka lipoprotein) düzeylerinin düştüğü gözlenmiştir.

Omega-3 yağ asitlerince de zengin olması cevizin kalp dostu olmasında bir başka önemli etkendir.


Protein yapı taşlarından biri olan l-arginin adlı amino asitçe de cevizin zengin olması, kalp sağlığını korumaya faydalıdır. Polifenoller açısından da oldukça değerli bulanan ceviz bu yönüyle de kalp dostudur.


Omega 3 bakımından zengin olan ceviz aynı zamanda beyin sağlığımızın dostudur. İnsan beyninin büyük bir kısmı yağdan oluşur. Beynimizin fonksiyonlarını yerine getirebilmesi için yapısal önemi büyük olan omega 3 burada devreye girer. Hücre membranında görev alan omega 3, beyin hücrelerimizin işlevini yerine getirebilmesi, ihtiyaçlarını alıp, metabolizma sonucu hücre dışına atılması gerekenleri atabilmesi için membrana daha esnek ve sıvı bir ortam sağlar böylece beyin hücre fomksiyonları yerine getirilmiş olur.

Uykuya dalmada ve uykunun düzenlenmesinde önemli bir görevi olan melatonin cevizde bolca bulunur. Bu da cevizi iyi bir akşam yemeği yapmaktadır. Jet-lag problemi yaşayanlara, 40 yaşından sonra melatonin azaldığı için uyku problemi yaşayanlara ceviz önerilmektedir. Melatonin aynı zamanda çok iyi bir antioksidandır.

1 Ekim 2010 Cuma

Meyveler - Malta Eriği


Mayıs ayının en gözde meyvelerinden biri de Malta eriği ya da diğer adıyla yeni dünya. Malta eriğinin kökeni Çin'dir. Çin'den Japonya' ya oradan da dünyaya yayıldığı düşünülmektedir. Bu nedenle diğer bir adı da Japon eriğidir. Gülgiller familyasından olup Latince adı "Eriobotrya japonica" dır. Malta eriği çok iyi bir A vitamini ve potasyum kaynağıdır. Aynı zamanda demir, kalsiyum ve fosfor açısından da zengindir.

Meyveler etiketine sahip diğer yazıları da okuyunuz.

13 Nisan 2008 Pazar

Sızma Zeytinyağı Faydaları 3

Günlük beslenmemizde sızma zeytinyağını diğer yağların yerine kullanmanın bir çok faydası saptanmıştır. Bunlardan bazıları :

1. Kandaki iyi kolestrol olan HDL (high density lipoprotein) düzeyini arttırarak kalp ve damar sağlığını korur.

2. İçerdiği polifenoller (antioksidan) sayesinde, kolestrol LDL (low density lipoprotein) nin oksitlenmesini azaltarak kalp sağlığını korur.

3. İçerdiği polifenoller ve yağ asitleri sayesinde genel sağlığımızı koruyucudur.

4. Tekli-doymamış yağ asidi oranı yüksek olan zeytinyağı, diğer yağlarla aynı kaloriye sahip olmasına rağmen vücuttaki lipid(yağ) dağılımını düzenleyerek karın bölgesinde yağ toplanmasını engeller. Diğer yağlara göre vücuttaki metabolizması farklıdır (doymuş yağlardan). Diğer yağlar yerine kullanıldığında kilo vermeye yardımcı olduğu saptanmıştır.

5. Mide ve sindirim sistemini koruyucudur.


Rafine yağlar kimyasal işlemlere maruz kaldıklarından, naturel zeytinyağlarıyla aynı özelliklere sahip değillerdir.

Zeytinyağı etiketine sahip diğer yazıları da okuyunuz.

Zeytinyağı 2

Beslenmemizde kullandığımız yağlar üç ana gruptan oluşur. Bunlar :







  • doymuş yağ asitleri



  • çoklu-doymamış yağ asitleri



  • tekli-doymamış yağ asitleri




Yağ asidi molekülleri karbon, hidrojen ve oksijen atomlarından oluşur. Karbon atomlarının aralarındaki bağ yapıları yukarıdaki sınıflandırmanın temelidir. Tekli-doymamış yağ asitlerinde molekül zincirinde sadece iki karbon atomu arasında tek bir çift bağ bulunur. Çoklu-doymamış yağ asitlerinde ise bu çift bağ zincirdeki diğer karbon atomları arasında da vardır , birden fazladır. Doymuş yağ asitlerinde ise hiç çift bağ yoktur.




Zeytinyağı , tekli-doymamış yağları en fazla içeren yağdır (%76). Zeytinyağında ortalama değer olarak %9 çoklu-doymamış yağ asitleri ve %15 doymuş yağ asitleri bulunur. İşlem görmemiş sızma zeytinyağı (sağlık için en değerli kabul edilen) buzdolabında saklandığında hafifçe katılaşır. Kanola yağı, avokado ve yerfıstığı da tekli doymamış yağ asitleri içerir.







Zeytinyağı işlenme tarzına göre çeşitlilik gösterir. Bunlar :







  • Naturel Zeytinyağı



  • Rafine Zeytinyağı



  • Riviera Zeytinyağı







Naturel Zeytinyağı :




Zeytin ağacı meyvesinden doğal niteliklerinde değişikliğe neden olmayacak bir sıcaklıkta, çeşitli mekanik veya fiziksel işlemler uygulanarak üretilen ve doğal halde gıda olarak tüketilebilen yağ olarak tanımlanır. Naturel zeytinyağı, ihtiva ettiği serbest yağ asitleri oranına ve duyusal, fiziksel ve kimyasal özelliklerine göre üçe ayrılır:






  1. Naturel sızma zeytinyağı (Sızma Zeytinyağı)(Extra Virgin Olive Oil)
    Serbest yağ asitliği, oleik asit cinsinden her 100 gramda 1,0 gramdan fazla olmayan yağ. En değerli yağ olarak kabul edilir. Aynı zamanda en pahalı yağdır.



  2. Naturel birinci zeytinyağı (Virgin Olive Oil)
    Serbest yağ asitliği, oleik asit cinsinden her 100 gramda 1,0 g’dan az, 2,0 g’dan fazla olmayan yağ.



  3. Naturel ikinci zeytinyağı (Ordinary Virgin Olive Oil)
    Serbest yağ asitliği, oleik asit cinsinden her 100 gramda 2,0 g’dan az, 3,3 g’dan fazla olmayan yağ.




Rafine Zeytinyağı (Refined (Pure) Olive Oil):




Naturel halinde gıda olarak tüketilemeyen ham zeytinyağının, doğal trigliserit yapısında değişikliğe yol açmayan yöntemlerle rafine edilmeleri sonucu elde edilen, rafinasyon artığı madde ihtiva etmeyen ve serbest yağ asitliği, oleik asit cinsinden her 100 g’da 0,3 g’dan fazla olmayan yağ.




Riviera Zeytinyağı (Olive Oil):




Naturel zeytinyağı ile rafine zeytinyağı karışımından meydana gelen ve özellikleri naturel zeytinyağı ile rafine zeytinyağı arasında değişen ve serbest yağ asitliği, oleik asit cinsinden her 100 g’da 1,5 g’dan fazla olmayan yağ.




Zeytinyağı etiketine sahip diğer yazıları da okuyunuz.


Zeytinyağı 1

Gıdalarla ilgili birçok çalışmanın temeli farklı kültürlerin beslenme alışkanlıklarının incelenmesine dayanır. Bilim insanlarını zeytinyağı araştırmalarına yönlendiren de Akdeniz Tipi beslenmedir. Bu bölgelerde yaşayanların sağlıklı (kalp ve damar , genel sağlık) olması; bilimi, Akdeniz tipi beslenmeyi araştırmaya sevketmiştir. Zeytinyağı, Akdeniz tarzı beslenmede çok büyük bir yer tutar.

Çalışmalar kanıtlamıştır ki zeytinyağı tüketmek, koroner kalp hastalığı riskini önemli düzeyde düşürmektedir. Vücüttaki yağ dağılımını da düzenleyerek , karın bölgesinde yağ toplanmasını engellediği saptanmıştır.

Zeytinyağı etiketine sahip diğer yazıları da okuyunuz.

16 Şubat 2008 Cumartesi

Kaju - Hint Fıstığı

Kaju ya da "Hint fıstığı" nın bilimsel adı "Anacardium occidentale " dir. Dünyada üretimi ve ticaretini yapan ülkelerden birinci sırada Hindistan , ikinci sırada Brezilya yeralmaktadır.




Kaju ağacı tropikal sıcaklığı sevdiği için bu ülkelerde üretimi oldukça gelişmiştir.


Kaju , çok iyi bir bakır (35gr yendiğinde günlük ihtiyacın %38 ini karşılar )ve iyi bir magnezyum (35gr yendiğinde günlük ihtiyacın % 22,5 unu karşılar), triptofan (35gr yendiğinde günlükihtiyacın %22 sini karşılar) fosfor (35gr günlük ihtiyacın %16,8) kaynağıdır. Ayrıca çinko, selenyum, mangan, demir bakımından da zengindir.





Kaju kalorisi yüksek bir besindir ve 35gr 'ı yaklaşık 201 kaloridir. Bu nedenle tüketirken fazlaya kaçmamalıdır.




Kajunun içerdiği yağın büyük bir kısmı (yaklaşık %75) sağlığa faydalı olduğu bilinen doymamış yağ asitlerinden oluşur. Bu doymamış yağ asitlerinin çok büyük bir oranını da sağlığımızın dostu tekli doymamış yağ asitlerinden olan oleik asit oluşturur. Tekli doymamış yağlar yazımdan bu yağların sağlığımıza faydalarını inceleyebilirsiniz. Tekli doymamış yağlar zeytinyağında da bolca bulunur ve kalp sağlığı ve genel sağlığımızın koruyucusudurlar.